Tuesday, October 28, 2008

Kehidupan Ibarat sekolah.....


Salam.....
Pinang sepetak, gambir secekak......sirihnya berkerak, gobeknya retak.....
Itu awal bicara......
Akhir minggu lalu.....saya dikejutkan dengan satu berita.....
"Pssstttt.......Kak Yatt tau dok........abcdefg nak kawin lagi satu"
"Hah!!!!!.......Tapi itu dengan kebenaran isteri pertama beliau"........"Takperlah......."
Namun dalam hati........saya seorang jer yang tahu.......kesian anak2 beliau, isteri beliau......
Namun.....isteri beliau berteduh di bawah PAYUNG EMAS.....
Di kesempatan kali ini....saya ingin berleter.....saya bukanlah Cik Odah atau Adibah Amin mahupun Minah Leter.....tapi saya nak berleter atas tiket.....HABLUMINANNAS.....
Zaman saya memula masuk kijer dulu....tahun 2000........saya begitu takut dengan senior a.k.a akak2 diva......kalau A kata dia....A lah yang saya buat.......pastu saya upgrade sikit.....kalau dia suruh saya buat A......saya buat A ++ atau advance B & C.......supaya kerja saya penuh gaya mutu dan keunggulan......
Dulu.....para staff terus diletakkan di bawah status PERMANENT dan ambil masa setahun atau dua tahun utk confirm........
Tapi kini....para staff baru dikira sebagai KONTRAK utk 2 tahun dan boleh ditamatkan bila2 masa atas sbb2 tertentu atau dikekalkan.
Namun masih ramai adik2 staff baru yang buat sambil lewa tentang amanah yang diberikan kepada mereka.....berlagak macam superior.......tak hormat org yang lebih tua......tak ambil kisah ttg peraturan yang telah ditetapkan......
Elok pulak staff part time......elok jer kijernyer......elok jer lakunya......
Staff student praktikal pulak......alahai........siap pakai baju tak cukup kain lagi......lengan tak tutup....herannya......takkan staff2 otai, abang2 otai tak nasihat.......agaknya diorang suka......atau dah berbuih nasihat......
Saya ader satu cerita ttg adik2 staff kontrak.......
Pada satu ketika....ader Video Conference......perjumpaan maya antara Rektor ngan staff.....Rektor sedang berucap bila tetiba ader staff muda gedik ni tanya "Eh...saper pulak pakcik nih.......ntah aper2 yang dia cakap.....tak faham......saper pakcik ni hah?" Alahaiiii.....Rektor pun dia tak kenal.....sekali ader akak sorang ni tegur depa......"Itulah Rektor kita.......kalau awak tak kenal......awak cari kijer lain laa.....gi kijer tempat lain......"
Terkejut jugak adik2 staff baru tu.....pucatttt muka......sbbbbbbb diorang tak sedar microphone ngah menyala masa diorang cakap tu.....hahahahahahahahah........
Saya pun taknak citer banyak.....
Cuma............Kehidupan ini ibarat sekolah.....kita lah guru.....dan kita jugak yang jadi pelajarnya......
Akhir kalam.........Lu PK ah sendri.......

No comments: