Wednesday, October 8, 2008

Berbakti kepada tanah........


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh......
Salam Aidilfitri.....maaf zahir dan batin.....
Salam sejuta kemaafan yang terindah buat semua sahabat...jauh dan dekat.....
Sudah lama meninggalkan JENTAYU sendirian tidak berteman.......
Lantaran kesuntukan masa dan kesibukan kerja.....
Kesian JENTAYU.......namun...terima kasih kepada teman2 yang sering bertanyakan tentang kesihatan JENTAYU.....
Yang pasti....JENTAYU kembali lagi.....JENTAYU tidak hilang, tidak sepi, tidak bersembunyi......JENTAYU masih bernyawa.....
Syukur Alhamdulillah ke hadrat Illahi kerana masih memberi kesempatan dan ruang untuk bertemu dengan RAMADHAN dan SYAWAL......agar dipanjangkan usia untuk semusim lagi.....
Berbalik kepada bicara mula.....beberapa bulan yang lalu.......tersembul di benak untuk mula bercucuk tanam di halaman rumah.....saya namakan KEBUN MINI......seronok.
Saya telah 'berkenalan' dengan berkebun sejak kecil.......ikut mak bercucuk tanam semasa keluarga kami susah dulu.....
Mak tanam jagung, cili, keledek, pisang, ubi.......hasilnya lumayan....di samping makan sendiri.....mak jual jugak hasil tanamannya....dapatlah jugak bantu abah.......
Zaman sekolah dulu.....masuk Kelab Pertanian.....tanam timun, kacang dan terung.....hasilnya....bawak balik rumah....mak suka sangat.....
Teringat saya masa mula2......mak tanya "Kakak nak test 'subur' ker?".....hehehe......kata orang2 tua.......kalau tanaman kita hijau subur dan mekar......dapat tuai hasilnya.....bermakna...kita "subur"........ntah yer...ntah tidak.....hanya ALLAH maha mengetahui....
Kini, saya amat berbangga dengan hasil tanaman saya.......walau tak banyak.....walau ditanam dalam pasu.........syukur.....
Cili kampung, daun kesum, daun selasih, daun sup, kacang bendi, terung bulat, kailan, serai dan pokok buah mata kucing........
Pokok pangkalnyer.......kena rajin.......baja 2 minggu sekali kena letak......itu baja subur.......saya guna "BAJA KOPI".......untuk bunga dan buah.......saya letak "BAJA GARDENIA".....warna pink......pun 2 minggu sekali.......siraman pulak..........sekali jer waktu pagi......sebelum gi kerja.......kalau kita siram waktu matahari nak berlabuh........daun tanaman akan lecur @ lecuh.....alamatnya...tak lama lah tanaman kita tu.....
Apa2pun.....terima kasih kepada mak saya sbb selalu tolong siram tanaman saya bila saya balik kampung suami....walaupun sehari.......tanaman pun macam kita....haus dan lapar......kita berbakti kepada tanah........tanah dan tanaman akan mendoakan kita pulak kan......
Kita jumpa lagi di edisi seterusnya dengan cerita yang lain.....
BENIH DISEMAI.......HASIL DITUAI.....

1 comment:

Lina said...

mmg bagus berbakti pd tanah ni... seronoknye aku tgk pokok2 tu daun kesum tu merimbun hehehe... nak mula jugaklah menanam...