Monday, August 10, 2009

Kisah Sedih......


Awal bismillah.....
Sekian lama menyepi.....sibuk tak terkata.....
Walaupun begitu......saya dah update entry....Diari Bulan Julai.....
Entry kali ini.....Kisah Sedih....
Walaupun pada mulanya berat utk saya ceritakan......tapi.....kata orang.....kalau kita luahkan perasaan.......legalah sikit kan......
10.11.2009 ini akan genap 3 tahun usia perkahwinan saya dan husband.
Masih sepi....tanpa CAHAYAMATA.......
Hari2 yang kami lalui......sepi.....saya tgk muka husband....husband tgk muka saya......
Apakah ubat sepi kami?
Anak kawan2......Hazim anak Su.....Hafiz anak Najib......Muhaimin anak Jaja......semuanya ubat sepi.....tapi...ader ubat sepi lain......Airil.......anak kpd sepupu husband........kami berdua akan ambik Airil sebulan sekali.....tinggal dgn kami 2-3 malam.....pastu pulangkan balik kat ibu dia......
Kami bwk dia jalan2....beli baju baru........layan macam anak sendiri......kalau boleh...kami nak bagitau kat semua yang ader kat tempat tu.....bhw Airil aderlah anak kami....JAHAT kan?
Kadang2 terfikir...taknak pulanglan Airil kat ibu dia......nak bela dia sampai besar......
Pertengahan 2008.....saya mula dapatkan rawatan kesuburan di Klinik Kesuburan IIUM di bawah seliaan Dr. Murad.
Pada mulanya....malu.....tapi oleh kerana nak dapat baby.....hapuskan perasaan malu.
Semangat yang kuat diberikan oleh husband...kawan2.....ramai pesakit yang dah dapat hasil dari rawatan kesuburan di situ.....salah seorang darinya ialah Kak Rahmah.........KEMBAR pulak tu....
Saya teruja.
Namun......oleh kerana kerja....kerja....kerja....saya terpaksa tangguhkan procedure rawatan.....
Antara rawatan yang perlu dilalui....termasuklah membetulkan pusingan haid.....kena makan pil utk tujuan tersebut.....
20.4.2009......Saya mulakan procedure.......makan pil betulkan haid.....14.5.2009 pun makan jugak pil tu......
8.6.2009......Saya mulakan suntikan kesuburan selama 12 hari
Satu suntikan setiap hari.....org lain hanya cucuk 6 hari jer.......pasrah ajerlah
21.6.2009.......Proses yang ditunggu2......IUI....atau Permanian Berhadas......sperm suami akan dimasukkan terus ke dalam rahim......
Sakit?....Boleh tahan sakitnya......Kos? Hampir RM 1500.00
Selesai proses......dinasihatkan saya berehat......berjalan perlahan2......jgn buat kerja berat....
Sepanjang 21.6.2009 hingga 24.6.2009.......saya berjaga2.....sepenuh jiwa......doa.....harapan
25.6.2009........saya ke UiTM Dungun......menjadi hakim Pertandingan Debat IPTA Pantai Timur dan juga membawa 18 org pelajar bersama2.
Saya drive sendiri......logik akal tak? Doktor suh saya berehat.....tapi saya gi drive sendiri.....
Suami?........Pada awalnya....mmg tak restu
Tapi...oleh kerana kerja.....saya pujuk jugak benarkan saya gi.
Selama kat UiTM Dungun.......saya ke hulu ke hilir....naik turun tangga........
Suami call tanya owkay tak...saya jawab owkay jer......padahal sakit.
Balik dari Dungun.......saya jadi Prog. Coordinator pulak utk program lain.....
Sekali lagi suami saya melenting.......saya kata....."Kerja bang......"
Sepatutnya next appointment ngan doktor ialah pada 13.6.2009......utk tahu bhw ader baby atau tidak setelah 3 minggu proses IUI.....
Tapi pada 6.6.2009.........KISAH SEDIH.........saya period.......
Saya hilang akal.........Suami?........KECEWA.....KECEWA......KECEWA......
Saya kurungkan diri dalam bilik....taknak bercakap dgn sesaper......saya suh suami saya tinggalkan saya sbb saya dah kecewakan dia.......
Saya rasa tak guna dah hidup.........
Tapi....saya tetap kerja macam biasa....
Rasa sebak, sedih........memakan diri......
Kalau saya boleh tadah air mata........dah banyak baldi.
Kekecewaan itu hampir merobohkan rumahtangga.....bukan suami yang nak tinggalkan saya.....tapi saya yang lari dari rumah...sebabnya? SEDIHLAAAA......tak boleh bagi baby kat husband....dahlah habis duit.....
Timbul rasa dengki yang meluap2.....org lain kawin lewat dari saya...dah ader baby......rasa macam ntahlah......
Saya masih bersyukur....ader suami yang tak putus2 bagi semangat.......mak & abah pun sama.....ader kawan2 yang selalu di sisi susah dan senang......
Sekarang?.........Dah tenang sikit.......masih dgn doa & harapan.....
Suamilah penenang jiwa.......dan dapat kekuatan dari dalam.
Doktor suh ulang rawatan.....lepas raya.....saya perlu kumpul duit lagi......
Bbrp minggu kebelakangan ini.......ramai yang bertanya samada kami nak mengambil anak angkat atau tidak.....sbb kononnya dah ader calon yang ngah tunggu hari nak bersalin......ish.....
Masalahnya......adakah kami telah bersedia utk mengambil anak angkat?
Ntah.....seolah2 saya mmg dah tak boleh beranak pulak
Orang lain tu.......10-20 tahun kawin masih belum beranak dan takder pun ambik anak angkat....
Yang paling geram......anak2 hasil zina mudah dibuang merata2.....macam sampah atau anak patung yang dah rosak.......walhal.....hubungan halal pun susah nak berhasil.....
UJIAN INI SUNGGUH BESAR BUAT KAMI.......




9 comments:

Su said...

Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dan Maha Berkuasa atas ape yang terjadi..semua ketentuanNYA..ape yg baik datang dr Allah yg buruk tu dari kita...Jgn bersedih lg kak..teruskan usaha...shingga berjaya..Kami semua sentiasa mendoakan akak...

YattSahat said...

To SU....
Thank you Su.....

eiyda said...

Jangan mudah putus asa... teruskan usaha... chayok2... semua tu 'cobaan'... nak tgk stakat mana kekuatan kita... jgn lupa, mohonlah pada YG ESA... dia yg maha mengetahui dan segalanya atas keTENTUANNYA... dan REDHA... ok, jgn cepat mengalah... go YATT go...

YattSahat said...

To Kak Ida....
Mekasih.....
Uwaaaa.......

Lina said...

yat jgn putus asa ye... br 3 taun ada ms lg... org lain mmglah hanya tau berkata je tp kita yg tanggung ni x sape yg tau... ada member aku tu dah bertaun kawin x dpt2 anak tup2 diberikan rezeki berderet2 lak... kdg rezeki Allah nak bg kita x tau kan... ok pas ni cuba lg n make sure ikut nasihat doktor... klu kene outstation tu cuba elakkan, xplain kat diorg xkan x bole bertolak ansur... tabahkan ati ye

Hasmanizam said...

Puan Yatt...saya nak berkongsi cerita. Supaya Puan Yatt x patah semangat. Emak saudara saya baru2 ni dapat baby setelah 16 tahun menunggu. Macam2 ikhtiar dah buat sblm tu. Cuma mungkin Allah belum nak bagi lagi rezeki. Sebagai sebab musabab sblm dia pregnant aritu dia ada cuba satu produk Biodex namaya. Alaa ada dalam majalah mingguan wanita iklan dia. Saya tidak la nak kempen produk ni sbb saya takde terlibat langsung. Cuma rezeki dia lepas dia try product tu alhamdulillah lekat pullop. Apa pon Puan Yatt mesti terus mencuba tanpa mengalah. Yakinkan diri bahawa rezeki itu belum tiba dan suatu hari nanti akan tiba jua. Banyakkan berdoa disamping usaha. InsyaAllah saya doakan supaya rezeki Puan Yatt dimurahkan Allah. Aminnnn.

YattSahat said...

To Inazz @ Lina...
Thank you....
Mmg la org hanya tau bercakap....
Aku cuma taknak fikiran terganggu dgn cakap2 org tu....
Aku berangan yang Raya tahun ni...takder lagi yang bertanya...
Rupa2nya.....Raya tahun ni terpaksa tadah telinga lagi

YattSahat said...

To Hamsmanizam.....
Thanks a lot....
Aku kuat....cuma "tak kuat"

MOHD DANIAL said...

To my sister dearie,

Yakinlah yg ALLAH sentiasa melihat kita atas segala apa yang kita usahakan..istiqamah dlm setiap yg kita lakukan..doa kawan2 akan sentiasa mengiringi untk kalian berdua..fastabiqul khairaat!

-Danial-