Tuesday, April 7, 2009

Berbakti kepada tanah.....skala besar


Inilah kebun kami


Rambutan yang sedang lebat bunganya


Pokok Cempedak yang sedang lebat berputik di batang


Kerja2 melambakkan tanah (1)


Kerja2 melambakkan tanah (2)

Kerja2 melambakkan tanah (3)

Awal Bismillah.....
Lama jugak tak ke "udara".....
Alhamdulillah bertemu juga kita akhirnya.....
Entry kali ini ialah tentang berbakti kepada tanah.....
Kalau dahulu saya bercerita tentang tanaman skala kecil yang saya usahakan di rumah, kali ini pula ialah tentang tanaman skala besar yang kami sekeluarga usahakan di dusun kami........di kampung Sri Damai, Batu 8, Kuantan.
Hari Isnin 30hb Mac 2009.....semasa siap2 nak gi kerja....abah call katanya ader urusan sikit.....urusan itu memerlukan saya cuti pada hari tersebut.
Kebetulan.....saya pun perlu gi bank untuk sign Standard Instruction (SI) yang baru sbb baru2 ni Base Lending Rate (BLR) Public Bank dah turun...dan kadar bayar balik bulanan pun turun (bolehlah bayar kurang sikit).......
Setelah selesai gi bank, bayar utilities, masak utk tghari, saya gi kebun.....
Lamanya saya tak turun ke kebun.........dah kat 2-3 bulan jugak rasanya....yang selalu turun....abah ngan suami saya.....potong rumput...hehehe.....
Dah banyak rupanya perubahan.......
Kami mula2 usahakan tanah kebun tu pada tahun 1998....2 ekar.......1 ekar dah ader pokok2 rambutan, mangga, cempedak, rambai dan berpuluh2 batang pokok kelapa....semuanya dah besar2 dan tua....
1 ekar lagi bersih suci.....dan kami "kerjakan"....tanam macam2....durian, ciku, rambutan, cempedak, nangka, mangga yang pelbagai jenis, manggis, mata kucing, sentul dan bbrp pokok sampingan seperti serai wangi, cermai, inai dan kelapa pandan.
Dah 11 tahun usia kebun.........dah banyak kali dapat makan rambutan, nangka dan cempedak.
Dah banyak kali pokok kelapa berjasa kepada kami.....mak kumpulkan kelapa tua yang gugur dan kadang2 upah beruk panjat.......mak buang semua sabut......mak jual atau bagi jer kat pembuat2 kuih.....kami hanya tunggu satu jer.....DURIAN......ntah bila lah nak berbuah.....hehehe.....
Hari itu.....rupa2nya abah beli tanah berlori2.....utk tambah dan tinggikan tanah yang satu ekar tu....khabarnya nak buat rumah....
Aduhai....saya dapat agak bhw.....nanti bila abah dah pencen.....nak duduk kat kebun ngan mak......
Tugas saya? Tunggu dan catatkan jumlah lori yang keluar masuk, pastu mak suruh tabur baja, kumpulkan kelapa, bakar sampah.......
Petang nak kat maghrib....baru saya balik umah......kesian kat abah ngan mak....letih sangat muka masing2.......
Tataplah gambar2 yang saya sempat abadikan.....
Itu semua adalah hasil daripada BERBAKTI KEPADA TANAH.....



No comments: