Monday, May 11, 2009

9 tahun berkhidmat.....

Saya............tahun 2000......gambar nak mintak kijer

Awal bismillah.....
Sedar tak sedar.....akhirnya 9hb Mei 2009 yang lalu, dah 9 tahun saya berkhidmat di UIAM, Kuantan.
Saya mula lapor diri di UIAM Jalan Hospital pada 10hb Mei 2000.....staff no. 3381

Waktu itu, hanya ader Kulliyyah Perubatan sahaja....maklumlah.....UIAM Kuantan pun baru beroperasi ketika itu....
UIAM Kuantan mula beroperasi pada tahun 1995 dan mula menerima pelajar dan dirasmikan pada tahun 1997.

Ketika saya mula2 lapor diri.....boleh kira ngan jari jer staff yang ader ketika itu.....

Kat Admin. Kulliyyah Perubatan cuma ader:

1) Kak Zainon (sekarang Senior CC di Medicine)

2) Kak Salmi (sekarang Senior JGA di Medicine)

3) Azmi (sekarang Senior JGA di Medicine)

4) Kak Norita (sekarang EO di Centre for Foundation Studies (CENFOS), Nilai)

5) Kak Azlin (sekarang Senior Secretary di Medicine)

6) Kak Fazlina (sekarang Senior Secretary di Pharmacy)

7) Prof. Dato' Tahir (sekarang Deputy Rector Academic kat Gombak)

8) Prof. Omar Hassan Kasule (sekarang kat Universiti Brunei)
9) Kak Suzanah (sekarang EO kat Education, Gombak)

10) Tn. Hj. Kamaruddin Samat (sekarang Director Student Affairs, Gombak)
11) Pastu.......sayalah...heheheh
Yang lain2 beberapa MLT, doktor2 dan Library Asst.......saya dah tak ingat saper yang terawal.....
Sebelum UIA, saya pernah berkhidmat sebagai Guru Ganti di sekolah Kebangsaan Bukit Sekilau.
Mengajar aper?
Kelas Bermasalah Pembelajaran (yang menuntut penuh kesabaran, hati yang murni dan suci)
Mengapa?
Sebab para muridnya ialah dari kalangan pelajar lembam (lembap), down syndrome, autisme......
Banyak ceritanya......suka duka, lucu, geram.......heheh.....tapi kan....cita2 asal saya mmg nak jadi cikgu......dan cita2 kedua.......sasterawan negara (mengikut Buku Rekod Kemajuan Sekolah).
Ooooo........para pembaca semua gelak yer.......
Tapi kan.....mmg saya nak jadi cikgu dan sasterawan negara.......masa sekolah2 dulu.......saya dan sastera sukar dipisahkan......pantang ader Pertandingan Deklamasi Sajak, Pertandingan Mencipta Puisi.....saya masuk....pantang ader Pertandingan Pantun, Debat, Menulis Esei....saya masuk.....dan disokong oleh para guru.........hasilnya?......tak pernah menghampakan.
Pernahlah dapat Johan, Naib Johan, no. 3, no.4 dan seterusnya? tak pernah.......(bukan cakap besar tau).....
Kerjaya saya di UIA.......sebagai Admin. Asst. (bahasa Inggeris...sedap jer bunyinyer).......Pembantu Tadbir (Perkeranian/Operasi) (Bahasa Melayu).......atau bahasa paling koman.....kerani cabuk.
Mengapa kerani?
Lepas tamat UiTM tahun 1999 (Diploma in Banking)......saya mula cari2 kijer......
Kebetulan.....masa tu time gawat.....ekonomi merudum...sbb Anuar dipecat dari jawatan.
Kebetulan iklan UIA kuar......mintak ajerlaaa.......
Last2....dapat.....rezeki.
Tahun 2001....sambung study kat UM.....Diploma in Management.
Tahun 2002 mintak EO.......alhamdulillah.....dapat.......tapi.......ader sikkkiiittt problem........terpaksa dilepaskan...last2.....EO tu dapat kat En. Mat Noor.....hehehe.....dah rezeki dia.....
Tahun 2001 tu jugaklah saya start jadi PA Prof. Omar.....warganegara Uganda yang baik hati....pemurah.....berilmu......
Akhir tahun 2003.......saya "dipinjam" oleh Prof. Humairah (sekarang Prof. Dato' Humairah, Director Breast Centre).....untuk dijadikan staff Student Affairs Unit, Kulliyyah Perubatan bersama2 Kak Oya (secretarynyer) dan Br. Ezmil Zulkifli (sekarang AD kat Student Affairs, Gombak).
Akhir tahun 2003 tu jugaklah saya dan bbrp org staff yang lain mula berpindah sikit2 ker Kampus Indera Mahkota.
Tahun 2003......saya mengatur langkah...menyedari bahawa UIA Kuantan akan berkembang.....saya mulakan pengajian Bachelor in Management di OUM.......
June 2004, Kampus Indera Mahkota dirasmikan.
April 2005, Office of the Campus Director mula operasi......Kak Oya dan saya balik ke Medicine......nasib Kak Oya baik sbb dia mmg secretary utk Deputy Dean......jadi dia ikut jerlaa...
Nasib saya kurang sikit.......saya "kembali" ke General Admin dan ditempatkan kat Jalan Hospital.
Tugas saya.....sedih nak citer ni.......selenggarakan stor.......pagi2 buta angkat kertas 5 kotak....gi isikan kat bbrp buah printer kat level atas.....
Pastu......kemas stor......pastu...tunggu student datang kat kaunter.......dahlah kongsi opis ngan Nursing......
Last2.....saya buat surat transfer....mintak tukar dari Medicine ke Office of the Campus Director (OCD).....kebetulan mmg nak pakai org utk Student Affairs (masa tu Student Development takdok lagi).....mmg hati dah jatuh cinta utk berkhidmat utk student.......
Mei 2005.....start berkhidmat kat OCD.......sampailah sekarang kat Student Development Department........rasa happy yang teramat sangat.......biarlah sebagai kerani cabuk pun.....ttp happy.......bos bertukar, silih berganti.........kerja bertambah dan berkurangan.....tapi.....tugas, kerja......tetap settle.....
Apa lagi yang saya mahu?
Tamatkan pengajian saya.......lambat sikit habis....sbb selalu defer study....masalah kewangan, assignment tak siap (salah sendiri)......kadang2 assignment settle....tapi ader hal lain pulak.....
Akhirnya....akan tamat jugak Mei 2009 ini.........Konvokesyen InsyaAllah November 2009.....
Dan.........saya akan teruskan matlamat.....pendakian........
Sementara anak masih belum ader ni............kejar matlamat.
Perjuangan belum selesai......

- END -



1 comment:

Lina said...

ingat lg kat smtpptm dulu ko mmg aktif masuk benda tu semua... dah lama jglar ye ko keje kat uiam tu... semoga cita2 ko akan terlaksana nant